milourademaekers.reismee.nl

Getting to know the locals

Bon Dia,

Weer bijna 2 weken voorbij & nog steeds aan het nagenieten van het goede geneeskunde nieuws! Al moet ik zeggen dat de gedachte aan een normaal leven, na dit heerlijke half jaar ook wel raar is, maargoed..
Ik heb niet echt speciale dingen meegemaakt de afgelopen tijd, dus ik dacht laat ik eens een blog schrijven over de lokale mensen van Bonaire!
Er zijn grote welvaartsverschillen. Je hebt hele chique wijken en je hebt ghetto wijken. In de chique wijken staan de mooiste villa's die je je kunt bedenken, direct aan het strand met een dikke boot erbij. Om deze wijken staat dan ook een hekwerk met bewaking! Dan heb je een paar gemiddelde wijken, zoals Hato, waar ik woon. En dan heb je de ghetto's, waar je 's nachts echt niet alleen moet komen en de huizen bijna uit elkaar vallen. Hier zitten ook super veel honden, en als je daar gaat fietsen komen ze allemaal achter je aan gerend, best wel eng.
Qua vervoer, zie je veel scooters en auto's. De auto's zijn meestal een soort jeeps en ook deze zien er niet al te best uit, soms missen ze gewoon een deur of een raam haha! Ook duurt het gemiddeld zo'n 5 minuten voordat hij start. Je mag hier trouwens ook gewoon rijden onder invloed en je gordel omdoen is echt abnormaal. Toen ik dat deed keken ze me echt aan alsof ik gek geworden was haha! En niemand doet zijn auto op slot, ook best wel apart. Maar er zijn ook veel mensen zonder vervoersmiddel. Zij doen alles lopend, en geloof me dat is geen pretje. Ik heb nu al een week geen fiets omdat mijn band lek is, en een half uur lopen naar je werk door deze hitte is niet echt chill...
Verder moet je je ook heel erg bewijzen bij de lokale bevolking. Ik had dat op mijn werk bijvoorbeeld. De eerste 2 weken zeiden ze geen woord tegen me en wilden ze me ook niet helpen en nu als ze me zien komen ze gelijk op me afgerend; hey dushi! (schatje) kus erbij, hele verhalen vertellen. Dus dat is wel heel fijn. Ook de afwasvrouwen zijn altijd super blij en dan vertellen ze me hele verhalen in het Spaans waar ik helemaal niks van snap en dan knik en lach ik maar een beetje en dan zijn ze helemaal gelukkig haha. :)
Wat trouwens ook wel grappig is, is dat iedereen hier op het einde van de maand een cheque krijgt met zijn loon. En dan moet je je geld op gaan halen bij de bank. Ik dus ook. En aangezien iedereen dat aan het begin van de maand gaat doen, moet je soms wel 2 uur wachten..! En het is ook goed te merken met uitgaan en bij restaurants dat iedereen loon heeft, want dan is het 2x zo druk dan op het einde van de maand.
Dus er zijn best wel grote verschillen met Nederland en over het algemeen is Nederland een stuk welvarender. Veel lokale mensen vinden dat ook oneerlijk en willen onafhankelijk worden van Nederland, zij zijn dan anti-Makamba (Makamba= Nederlander). Maar ik heb hier nog nooit last van gehad gelukkig en ik voel me ook best wel veilig op Bonaire, daarbij wordt er ook goed op me gepast ;)
Verder ben ik wel nog naar Salsa Night geweest. Dat is elkedonderdagavonden hier gaat de lokale bevolking ook helemaal los, echt iedereen danst! Met uitgaan is er wel veel beveiliging altijd, jongens worden allemaal gefouilleerd voordat ze naar binnen mogen en laatst was er een keer een vechtpartij en toen gingen gelijk alle lichten aan, muziek uit en was het feest afgelopen.
Aankomende dinsdag komt er weer een Cruise boot dus dan is het altijd heel druk op het werk, vrijdag ga ik verhuizen & zaterdag ben ik samen met mijn lievelingscollega's vrij en gaan we een bootje huren!
So that's life on Bonaire, see you X
Ayo, Milou

Reacties

Reacties

Oma

Ja Milou,
Dat was een heel verhaal, maar nu weten we ook iets van de cultuur daar.
Wat is Nederland dan toch een welvarend land, alleen kan 't niet tippen aan de natuur als ik dat zo op de foto's zie.
Ook 't weer is er super, hier is 't naatje pet, regen en nog eens regen en koud, dat zal je straks als je weer terug bent wel tegenvallen, maar dat went ook wel weer.
Fijn dat je vrijdag gaat verhuizen en dat je dan bij je collega's bent, dat is veel gezelliger dan dat je daar alleen zit.
Geniet ze en werk ze, maar geniet nog maar van 't super goede bericht dat je kunt beginnen aan je geneeskunde studie. Wij zijn heel blij voor je.
Heel veel lieve groetjes en dikke knuffels van:
Opa en oma

Oma

Ik zal opa sturen om de band te plakken!!!!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!